Er zit handel in ‘duurzaamheid’

Rasondernemers zoeken ruimte om te ondernemen

Ondernemers tussen hamer en aambeeld staan voor het maken van keuzes op zoek naar ruimte om te ondernemen. Foeke Gardenier (Hobaho) en Dico Drost (Grote-planten.nl) presenteerden mogelijkheden onder de vlag van ‘duurzaamheid’. Met duurzaamheid verbeter je niet alleen de productie maar kun je ook nieuwe markten aanboren. Twee presentaties die gretig werden besproken.

Wat heeft droogshampoo met duurzaamheid te maken? Dat was de vraag waarmee Foeke Gardenier zijn toehoorders verraste. En waarom is die vraag interessant voor sierteeltbedrijven?

Foeke aan het woord uitsnede“Unilever heeft zich voorgenomen – en promoot dat – om de milieuimpact van zijn producten te verkleinen. Droogshampoo past daar in: het scheelt warm watergebruik. Dus minder CO2-uitstoot. Ik denk dat wij in de sierteelt ook veel meer profijt kunnen halen uit duurzaamheid.” Gardenier is al ruim twintig jaar werkzaam in de sierteelt en is sinds vier maanden directeur dienstenontwikkeling van Hobaho. Zijn doel voor de toekomst: “Een stelliger en duidelijker verhaal maken over de toegevoegde waarde van de sierteelt. Dat vergroot onze ‘license to operate’. Het verkopen van bloemen en planten moet over meer gaan dan alleen de prijs. Het vraagt wel een professionalisering van de marketing.”

In zijn verhaal verwees Gardenier naar bijzondere voorbeelden van productmarketing uit andere sectoren: “Akzo maakt verf die met minder lagen dekkend is. Volgens Campina kunnen melkproducten gebruikt worden tegen hart- en vaatziekten. En in bollen zit een stof die ook gebruikt kan worden in medicijnen tegen Alzheimer. We kunnen de sierteelt naar een nieuw niveau tillen. Ik durf daarover te dromen.”

Planten verkopen in andere retailkanalen

Dico Drost verkoopt al bloemen en planten sinds zijn 10e. “Ik mocht van mijn vader de restpartijen langs de deur verkopen. Toen al best duurzaam, we gooiden niets weg.” Hij heeft zijn keuzes voor de toekomst gemaakt en is er van overtuigd dat er rendement in duurzaamheid zit. Zijn plan: bloemen en planten zo direct mogelijk tussen kweker en eindgebruiker verhandelen.

DSC_1350uitsnede“Directe verkoop heeft grote voordelen: het product is verser, er wordt minder mee heen-en-weer gereden en heeft een hogere opbrengst voor de kweker bij een lagere prijs voor de afnemer. Mijn ideaal is het Nederlandse sierteeltcluster moderniseren en de succesformule exporteren naar andere plekken in de wereld.”

Dico Drost is een idealist, met een groot gedurfd plan. Maar hij is geen dromer. Want voor zijn presentatie had hij de verkoopzuil waarop de webwinkel Grote-planten.nl draait bij zich. “Met deze zuil kunnen we planten verkopen via veel meer retailkanalen dan we gewend zijn. En de manier waarop is ongekend veel duurzamer. Ons systeem werkt, wij hebben er kwekers bij aangesloten, de eerste twintig zuilen staan al her en der in het land. Wij zoeken nu partners onder grote retailketens. En wij bouwen de ‘gewone’ webwinkel uit.” Op een vraag uit het publiek hoever hij over twee jaar is antwoordde Drost: “Dan hebben we er duizend staan.”

Deelnemers van Blooming Breeders kunnen bij het secretariaat de powerpointpresentaties van  Dico Drost en Foeke Gardenier met hun contactgegevens opvragen.