Marktgericht veredelen

Kwekers, wetenschap en design laten zien dat het kan

 “Ik ben met mijn rug naar het bedrijf gaan staan, met mijn gezicht naar de markt.” Het recept van Eric Moor, winnaar van de tuinbouw Ondernemersprijs 2013, klinkt bijna te simpel, maar hij liet ook zien welke tijd en moeite hij daar in gestoken heeft. “Ik vertel graag hóe we dat gedaan hebben en hoe we er telkens verder mee gaan. Ook veredelaars willen wij daar bij betrekken.”

Caroline Labrie, onderzoeker van de WUR, en Pim van den Akker, vermaard bloemsierkunstenaar, onderschreven zijn verhaal en gaven aan welke kansen er zijn voor veredelaars.

Ondernemersprijs kwam niet uit de lucht vallen

Vijfentwintig jaar geleden startte kweker en veredelaar Eric Moor met 1 hectare Bouvardia, inmiddels produceert Sion Orchids jaarlijks tientallen miljoenen jonge en bloeiende planten. Daarnaast is Moor voorzitter van Decorum, een samenwerkingsverband van kwekers en handelaren dat onder één merk ruim 150 productgroepen in de markt zet.

Eric Moor“Ik laat mij inspireren door ontwikkelingen van buiten de vertrouwde kring. Zo vind ik vele mogelijkheden voor marketing die in andere branches normaal zijn, maar in de sierteelt nog nauwelijks zijn uitgeprobeerd. Dat betekent dat we met Sion en Decorum – gelukkig – het wiel niet hoeven uit te vinden.”

De ontwikkeling van Sion en Moor’s kijk op de wereld komen voort uit het inzicht dat concurrentie op kosten niet vruchtbaar is. “Veel beter is het om uitwisselbaarheid te voorkomen. Tegelijkertijd pluk ik dagelijks de vruchten van transparantie. Niet alleen in het primaire bedrijfsproces, bijvoorbeeld door het in de keten delen van verkoop- en productinformatie. Maar ook door ons bedrijf open te zetten voor iedereen met belangstelling voor ons model. Of het nu studenten zijn of concurrenten. Openheid leidt tot creativiteit. Ik roep veredelaars op om zich daarvoor open te stellen en met ons producten te ontwikkelen die zich onderscheiden en exclusief zijn. Zo sluiten we de keten, van zaadje tot vensterbank.”

Waarom is een bloem mooi?

Ir. Caroline Labrie heeft binnen de WUR Bleiswijk onderzoek gedaan naar de waardering van tomaten en zet nu haar vizier op bloemen en planten. “Wij kennen twee methoden om waardering te meten: consumentenpanels laten wij een product ‘scoren’ op meetbare criteria zoals formaat, kleur, stevigheid, vorm, houdbaarheid, verpakking of de verhouding van steel tot bloem. En in een focusgroep bespreken wij de indruk die een product maakt, de belevenis. Voor tomaten is het ons gelukt daar een model van te bouwen die de waardering van nog op de markt te brengen producten voorspelt.”

Caroline Labrie3Wat is het verschil tussen een tomaat en een sierplant? “Er zijn vele verschillen natuurlijk, maar net als bij tomaten is het mogelijk er achter te komen waarom een consument een roos mooi vindt. En hoe beter je de waardering kent hoe gerichter je de markt kunt bedienen.”

De WUR Bleiswijk wil deze methoden en technieken beschikbaar stellen aan veredelaars, met een belevingsatelier voor bloemen en planten. Daarmee kan de kwaliteit verbeterd worden, maar – belangrijker nog – je kunt zo in een vroeger stadium van veredeling aanwijzingen krijgen van het marktpotentieel van een product. “Dat kan aanzienlijk schelen in het rendement van het kapitaal dat u uitgeeft aan veredeling.”
Caroline.labrie@wur.nl, 0317 – 485747

Laat de consument weer verliefd worden

Pim van den Akker, gerenommeerd bloemsierkunstenaar en oprichter van Flowerfactor, wil meer verbondenheid tussen de belangrijke spelers in de keten. Waaronder dus ook de bloemist. “Het gaat slecht met bloemisten. Door achterblijvende opleiding en door gebrek aan contact met veredelaars en kwekers kunnen zij het verhaal van de bloem of plant niet meer vertellen. Dat moet anders. De bloemist heeft het contact met de klant en die moet de klant weer verliefd kunnen maken op mooie bloemen en planten.”

Pim van de Akker“Toen ik mijn bloemistenopleiding volgde waren er zeventwintig leerlingen in mijn klas. Vandaag de dag zijn opleidingen blij als ze er zes hebben. Er loopt iets mis wanneer de sierteelt de aansluiting met de maatschappij verliest.”

Het initiatief van Van den Akker, Flower Factor, heeft als doel mensen bij elkaar te brengen. “Wij organiseren bijeenkomsten met kwekers, veredelaars, bloemisten en designers. Die laten wij een dag lang los op het meegebrachte siergoed. Zo ontstaan verrassingen.” Onder het motto ‘TweetJam’ plaatst FF gedurende de dag tweets met commentaar en foto’s én zendt de bijeenkomst live uit op de website. “Het trekt bezoekers uit tientallen landen in de wereld die het evenement langdurig volgen. Door op deze manier alles te delen hopen wij weer wat schwung en stijl te brengen. Dat helpt de waardering van sierteelt vooruit.”
info@pimdesigned.com, 0630-578533, www.flowerfactor.nl

U kunt de complete presentaties opvragen bij de sprekers. Voor de presentatie van Eric Moor kunt u contact opnemen met het secretariaat info@bloomingbreeders.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *