Zet de markt naar je hand!

Creatieve marketingconcepten rond ‘groen’ en ‘duurzaam’

Waarmee kunnen wij de markt naar onze hand zetten? Op zoek naar antwoorden op die vraag kwamen opnieuw tientallen deelnemers van de Blooming Breeders op 11 september naar Hotel Schiphol aan de A4. Kregen zij waar voor hun geld?

Zij kregen in ieder geval twee verhalen om zich aan op te trekken: het GreenbalanZ concept van Lennard van der Weijden en een compleet uitgewerkt marketingmodel van Eric Egberts.

Géén fossiele brandstoffen

“Op de hoofdlocatie van onze phalaenopiskwekerij verstoken wij sinds enkele jaren géén fossielen brandstoffen meer”, zo begon Lennard van der Weijden, “En dat was voor mij aanleiding om na te denken over een nieuw dragend marketingconcept voor ons bedrijf.”

GreenbalanZ werd de nieuwe handelsnaam van zijn kwekerij en het werd de naam van het marketingconcept van hun orchideeën. GreenbalanZ richt zich op de klant van de klant. Dat wil zeggen op de tuincentra en winkelketens die door de exporteur bediend worden. “Die ketens benaderen wij met de propositie dat zij met onze phalaenopsis een groen, milieuvriendelijk gekweekt product in hun assortiment kunnen opnemen. Tuincentra kunnen dat vervolgens onder hun eigen merk in de schappen zetten. Qua omzet is het concept niet groot, slechts 5%. Maar het brengt ons in contact met de klanten.”

“Contact met klanten vonden en vinden wij moeilijk. Met GreenbalanZ komen wij in contact met andere mensen dan de traditionele inkopers. De traditionele inkoper is – letterlijk – een lastige klant: die wordt alleen afgerekend op prijs. Maar onze propositie moet niet over prijs gaan, maar over maatwerk. Door de aandacht te vestigen op ‘groen’ kunnen wij het gesprek breder trekken. Dat legt ons geen windeieren.”

www.greenbalanz.nl

Leg de verbinding

Wat heeft de ‘burendag’ van Douwe Egberts te maken met de marketing van sierteeltveredeling? Eric Egberts, van huis uit ‘uit de bloemen’ maar recent jarenlang werkzaam in de groente, toonde ons het marketingconcept dat er achter zit. “Douwe Egberts koppelde een productkenmerk van koffie drinken: gezelligheid, aan een maatschappelijk fenomeen: individualisering. Met die elementen in het marketingconcept krijgt iedereen die op 22 september meedoet aan de ‘burendag’ een flinke portie Douwe Egbertsreclame. Dat legt DE geen windeieren.”

Volgens Egberts – geen familie – is het ook mogelijk iets dergelijks te doen met de sierteelt. Voor zijn studie Food en Finance aan Nijenrode heeft hij een model opgesteld aan de hand waarvan bedrijven hun mogelijkheden kunnen verkennen. Bij die studie viel hem ook op dat we al jaren teveel aandacht besteden aan de verkeerde productkenmerken. ”De focus ligt veel te veel op logistiek, verpakking en voedselveiligheid (in de groente). Dat zijn niet per sé kenmerken waar de consument blij van wordt, het is geen ‘satisfier’. Concentreer je in de marketing op de echte ‘satisfiers’ voor jouw klant, dan kun je daar met een beetje creativiteit een prachtig marketingconcept omheen bouwen.”

Eric.egberts@e-two-consultancy.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *